Droga Transfogaraska (7C) - droga w kierunku północnym

Droga Transfogaraska (7C)

Długość: 110 km.
Trudność: asfalt.
Atrakcje: góry.
Start: Curtea de Argeş, koniec: Cârțișoara.
Czas przejazdu: 3:00.

W sobotę 31.08.2013 (opis całego wyjazdu) zaliczyłem drogę Transfogaraską (7C) łączącą miejscowość Curtea de Argeş i Cârțișoara w kierunku z południa na północ. Jest to druga najwyższa droga w Rumunii osiągająca 2034 m n.p.m. i przecinająca Góry Fogaraskie – najwyższe pasmo górskie rumuńskich Karpat. Dystans rewelacyjnej zabawy to około 110 km.

Droga Transfogaraska (7C) w Rumunii.

Droga Transfogaraska (7C) w Rumunii.

Droga Transfogaraska (7C) w Rumunii.

Droga Transfogaraska (7C) w Rumunii.

Droga Transfogaraska (7C) - orientacyjny wykres wysokości

Droga Transfogaraska (7C) – orientacyjny wykres wysokości

Droga Transfogaraska jest znacznie bardziej częstym, w porównaniu do Transalpiny, celem wycieczek turystycznych. Sama historia powstania tej drogi jest niebanalna. Po wydarzeniach w Czechosłowacji w 68 roku ówczesny sekretarz partii Nicolae Ceauşescu doszedł do wniosku że w przypadku podobnych „niepokojów społecznych” będzie miał problem z szybkim przemieszczaniem wojsk z południa na północ kraju przez pasmo Karpat. Podjął więc decyzje o stworzeniu nowej drogi, której głównym przeznaczeniem było przemieszczanie wojska. Została ona wybudowana olbrzymim kosztem, zarówno finansowym, ludzkim jak i zniszczeń przyrody.

Pozytywnym efektem takiego podejścia jest bardzo dobra „geometria” drogi: przy pomocy materiałów wybuchowych zostały stworzone szerokie półki skalne, szerokie i dobrze wyprofilowane zakręty, nachylenia są znormalizowane. Jest znacząca różnica w stosunku do podobnie ambitnych dróg alpejskich, na których widać że kiedyś maszerowały tam kozy, później wozy a ostatecznie je trochę poszerzono i wyasfaltowano. Na drodze Transfogaraskiej od razu widać że projektowana była po to żeby jeździły nią lawety z czołgami…

Droga Transfogaraska (7C) - widok z miejscowości Oeștii Ungureni na północ

Droga Transfogaraska (7C) – widok z miejscowości Oeștii Ungureni na północ

Droga Transfogaraska (7C) - tablica informująca że m.in. droga jest zamknięta w nocy

Droga Transfogaraska (7C) – tablica informująca że m.in. droga jest zamknięta w nocy

Droga pokonywana od strony południowej składa się z następujących etapów: stromy podjazd doliną rzeki Ardżesz do zapory, długi, płaski i kręty odcinek wokół jeziora Vidraru, podjazd pod przełęcz, tunel i zjazd z północnej strony. Rekomenduję taki kierunek pokonywania tej drogi (z południa na północ) bo dzięki temu powoli zdobywa się wysokość i tworzy atmosferę, a przełęcz jest zwieńczeniem wysiłku.

Droga Transfogaraska (7C) - dolina rzeki Ardżesz, widok na północ

Droga Transfogaraska (7C) – dolina rzeki Ardżesz, widok na północ

Droga Transfogaraska (7C) - dolina rzeki Ardżesz, widok na południe

Droga Transfogaraska (7C) – dolina rzeki Ardżesz, widok na południe

Zapora i olbrzymie jezioro robią niesamowite wrażenie. Wokół jeziora przy trasie jest rozlokowanych wiele bardzo urokliwych hoteli – gdybym miał przyjechać tam ponownie to rozważyłbym tam nocleg.

Droga Transfogaraska (7C) - zapora na rzece Ardżesz o wysokości 160 metrów

Droga Transfogaraska (7C) – zapora na rzece Ardżesz o wysokości 160 metrów

Droga Transfogaraska (7C) - dolina rzeki Ardżesz tuż pod zaporą

Droga Transfogaraska (7C) – dolina rzeki Ardżesz tuż pod zaporą

Droga Transfogaraska (7C) - jezioro Vidraru

Droga Transfogaraska (7C) – jezioro Vidraru

Droga Transfogaraska (7C) - jezioro Vidraru

Droga Transfogaraska (7C) – jezioro Vidraru

Droga Transfogaraska (7C) - droga wzdłuż brzegów jeziora Vidraru

Droga Transfogaraska (7C) – droga wzdłuż brzegów jeziora Vidraru

Po objechaniu linii brzegowej jeziora klimat zmienia się na wysokogórski – doskonale to czuć na motocyklu, bo mimo pełni lata trzeba ubrać się w ciepłe ubrania.

Droga Transfogaraska (7C) - podjazd pod przełęcz ze strony południowej

Droga Transfogaraska (7C) – podjazd pod przełęcz ze strony południowej

Droga Transfogaraska (7C) - podjazd pod przełęcz ze strony południowej

Droga Transfogaraska (7C) – podjazd pod przełęcz ze strony południowej

Droga Transfogaraska (7C) - podjazd pod przełęcz ze strony południowej

Droga Transfogaraska (7C) – podjazd pod przełęcz ze strony południowej

Droga Transfogaraska (7C) - podjazd pod przełęcz ze strony południowej

Droga Transfogaraska (7C) – podjazd pod przełęcz ze strony południowej

Droga Transfogaraska (7C) - podjazd pod przełęcz ze strony południowej

Droga Transfogaraska (7C) – podjazd pod przełęcz ze strony południowej

W przeciwieństwie do Transalpiny, najwyższy punkt trasy to nie przełęcz, tylko tunel przebiegający pod nią. Niewątpliwym minusem jest takiego rozwiązania mniejsza atrakcyjność widokowa. Od południowej strony przy tunelu właściwie nie ma nic, tylko miejsce postojowe i wszechobecne stoiska z pamiątkami.

Droga Transfogaraska (7C) - najdłuższy tunel w Rumunii (884 m)

Droga Transfogaraska (7C) – najdłuższy tunel w Rumunii (884 m)

Z kolei po stronie północnej jest atrakcyjna mini-miejscowość turystyczna parkingami, hotelikami oraz górną stacją kolejki linowej. Dzięki niej miejsce to jest prawdopodobnie dostępne również zimą. Jest to świetne miejsce wypadowe to wycieczek na okoliczne szczyty.

Droga Transfogaraska (7C) - wjazd do tunelu ze strony północnej

Droga Transfogaraska (7C) – wjazd do tunelu ze strony północnej

Czy taki widok coś Wam przypomina? Mi skojarzenie z Morskim Okiem przyszło natychmiast.

Droga Transfogaraska (7C) - jezioro Bâlea

Droga Transfogaraska (7C) – jezioro Bâlea

Zjazd w kierunku północnym to imponująca serpentyna – porównując to do dróg alpejskich czy norweskiej Drogi Trolli to Droga Transfogaraska naprawdę nie ma się czego wstydzić.

Droga Transfogaraska (7C) - droga w kierunku północnym

Droga Transfogaraska (7C) – droga w kierunku północnym

Droga Transfogaraska (7C) - kolejka linowa po stronie północnej

Droga Transfogaraska (7C) – kolejka linowa po stronie północnej

Droga Transfogaraska (7C) - droga w kierunku północnym

Droga Transfogaraska (7C) – droga w kierunku północnym

Droga Transfogaraska (7C) - droga w kierunku północnym

Droga Transfogaraska (7C) – droga w kierunku północnym

Droga Transfogaraska (7C) - droga w kierunku północnym

Droga Transfogaraska (7C) – droga w kierunku północnym

Droga Transfogaraska (7C) - widok w kierunku przełęczy (południowym)

Droga Transfogaraska (7C) – widok w kierunku przełęczy (południowym)

Droga Transfogaraska (7C) - widok w Góry Fogaraskie z północnego końca trasy

Droga Transfogaraska (7C) – widok w Góry Fogaraskie z północnego końca trasy

Podsumowując: rewelacyjna droga, zarówno pod kątem turystyczno-widokowym jak i przyjemności z kładzenia się na motocyklu w zakręty. Pewną niedogodnością jest momentami słaba jakość asfaltu – zawieszenie GS’a to sprawnie wybiera ale użytkownicy twardszych motocykli mogą narzekać. Na pewno nie ma atrybutu „odludzia” jak w przypadku Transalpiny – tutaj trzeba jechać z samego rana żeby uniknąć konieczności wyprzedzania kolumn samochodów, ponadto parkingi i hotele towarzyszą na całej długości drogi. Ale gdybym miał wybierać czy przyjechać do Rumunii na Transalpinę czy Drogę Transfogaraską to wybrałbym tą drugą. Na szczęście są one tak blisko siebie że można je odwiedzić w kolejnych dniach :-).

Wypełnij poniższy formularz aby pobrać ścieżkę GPS (do użytku osobistego), link do pobrania zostanie wysłany na podany przez Ciebie e-mail: